Διαφωνία της αυτοκινητοβιομηχανίας για το CO2

Στη συνάντησή τους στις Βρυξέλες την Παρασκευή (2 Δεκεμβρίου), οι κατασκευαστές αυτοκινήτων απέτυχαν να συμφωνήσουν σε μια κοινή θέση σχετικά με τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καλύπτουν εκπομπές CO2 αυτοκινήτων στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (χλμ) μέχρι το 2020.

Στο δρόμο τους, οι συμμετέχοντες ήρθαν αντιμέτωποι με διαδηλωτές της Greenpeace, ντυμένοι λοκατζήδες από την ταινία Star Wars, καλώντας τους να αποφύγουν την «μαύρη πλευρά» των αυξημένων εκπομπών CO2.

Αλλά δεν εξέφρασα μια κοινή θέση για την βιομηχανία των αυτοκινήτων.

«Το θέμα δεν έκλεισε,» ο Sergio Marchionne, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είπε στην EurActiv, «επειδή ποτέ δεν φτάσαμε στο θέμα».

«Ποτέ δεν υπήρξε αίτημα, ή μία σαφής έκφραση προθυμίας για την εύρεση λύσης στο ερώτημα»,πρόσθεσε. «Αλλά ποτέ δεν φτάσαμε εκεί».

Ο Marchionne,ο επικεφαλής του συγκροτήματος Chrysler και της θυγατρικής του Fiat SpA, διορίστηκε πρόσφατα πρόεδρος για το 2012.

Παρά το σημερινό αδιέξοδο, επέμενε ότι μία κοινή θέση πάνω στην αυτοκινητοβιομηχανία όσον αφορά στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα προκύψει κατά την προεδρία του και στους «επόμενους 12-18 μήνες.»

Δεσμευτικά πρότυπα

Το 2009, η ΕΕ έθεσε τα πρώτα της νομικά δεσμευτικά πρότυπα απόδοσης καυσίμων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων στα 120 γρ/χλμ. Για να φτάσουν εκεί, οι εκπομπές των νέων αυτοκινήτων θα ανέρχονται στα 130 γρ/χλμ από τις αρχές του 2012.

Μέχρι το 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως στόχο τα 95 γρ.CO2/χλμ, ο οποίος θα πρέπει να επιβεβαιωθεί το έτος το 2013. Ο στόχος αυτός βρίσκεται πολύ κοντά στο πιο φιλόδοξο σενάριο των Η.Π.Α. για το 2025.

Οι οικολόγοι υποψιάζονται ότι στο παρασκήνιο οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Fiat, η Renault και η Peugeot-Citroën, των οποίων τα μικρότερα οχήματα εκπέμπουν το λιγότερο CO2 κατά μέσο όρο, είναι λιγότερο εχθρικοί προς τις προτάσεις της Επιτροπής σε σχέση με άλλους κατασκευαστές.

Μία επιστολή από την γερμανική εταιρία Volkswagen που εστάλη στην Greenpeace, που έχει έρθει και στην EurActiv, λέει ότι η εταιρία δεν είναι σε θέση να υποστηρίξει…οποιαδήποτε πολιτική της ΕΕ για την περιβαλλοντική προστασία η οποία θέτει θέσεις εργασίας σε κίνδυνο και οδηγεί σε αποβιομηχανοποίηση στην Ευρώπη.»

Θα επικρίνει τον στόχο του 2020 ως «αποτέλεσμα μιας πολιτικής απόφασης που ελήφθη πέρυσι».

Ο στόχος «δεν βασίζεται σε μία ορθή εκτίμηση των επιπτώσεων, ούτε σε μία ρεαλιστική εκτίμηση του κόστους και της τεχνικής προόδου απαραίτητης για την επίτευξη του στόχου εντός του χρονοδιαγράμματος», αναφέρει η επιστολή.

Διαιρέσεις εντός της ACEA

Παρόλα αυτά, αυτήν είναι μία αμφισβητουμένη θέση εντός της ACEA.

Ανώτατη πηγή σε ένα εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων που παραδοσιακά θεωρείται περισσότερο επαρκές σε καύσιμα, πρότεινε στην EurActiv ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αυτής της εταιρίας ήταν μία ένδειξη της κατεύθυνσης στην οποία προβλέπεται ότι πηγαίνουν οι συζητήσεις.

Μετά την υιοθέτηση των πρώτων υποχρεωτικών προτύπων κατανάλωσης καυσίμων το 2008 οι εταιρίες αυτοκινήτων υποχρεούνται να μειώσουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα σε 120 γρ/χλμ μέχρι το 2015, τα πρότυπα επάρκειας έχουν αυξηθεί- και τα κόστη για τους αυτοκινητιστές έχουν μειωθεί.

Ο μέσος όρος του κλάδου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των καινούριων αυτοκινήτων είχε μειωθεί στα 140γρ/χλμ, αναφέρει η ΜΚΟ Μεταφορές και Περιβάλλον. Την Τρίτη ( 6 Δεκεμβρίου), οι ενδιαφερόμενοι πρόκειται να διεξάγουν περαιτέρω συζητήσεις με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ιστορικό

Τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι από μόνα τους υπεύθυνα για περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το κυριότερο αέριο θερμοκηπίου.

Η ΕΕ πρότεινε νομοθεσία το 2007, θέτοντας πρότυπα αποδόσεων για τις εκπομπές από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτήν η νομοθεσία, που υιοθετήθηκε το 2009 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής για την βελτίωση της οικονομίας των καυσίμων των αυτοκινήτων και για την βεβαίωση ότι εκπομπές από νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε δεν υπερβαίνει 120 γρ.CO2/χλμ.

Η πολυαναμενόμενη Λευκή Βίβλος για τις Μεταφορές, που παρουσιάστηκε από την Επιτροπή τον Φεβρουάριο το 2011, προαναγγέλλει μέτρα για αύξηση των 1.8 τρισεκατομμυρίων ευρώ που η ΕΕ λέει ότι είναι αναγκαία για επενδύσεις σε έργα υποδομής τα επόμενα 20 χρόνια για να χτίσει ένα ανταγωνιστικό μεταφορικό σύστημα που θα αυξήσει την κινητικότητα, θα αφαιρέσει σημαντικά εμπόδια σε καίρια σημεία και θα αυξήσει την ανάπτυξη και την απασχόληση.

Παράλληλα, η Επιτροπή ανέφερε ότι οι προτάσεις της πρόκειται να μειώσουν δραματικά την εξάρτηση της Ευρώπης στο εισαγόμενο πετρέλαιο και θα μειώσουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα στην μεταφορά έως και 60% μέχρι το 2050.


EurActiv.gr

Share this article :

Δημοσίευση σχολίου